Jos suksi ei luista, voi vaihtaa tyyliä

Jos suksi ei luista, voi kokeilla vaihtaa tyyliä   

Perhepirkon koulutuksissa vertaamme usein muutostyöskentelyä maastohiihtoon. Perinteisen, asiakastietojärjestelmään pohjautuvan ladun rinnalla kulkee Perhepirkon luistelubaana, joka avaa väylän ketterään muutosmatkaan.  

Kaikki tuntevat perinteisen tyylin eli asiakastietojärjestelmän ohjaaman lakisääteisen asiakasprosessin. Perinteisen tyylin rinnalla voi kokeilla uutta, Perhepirkon rakentamaa tapaa, joka mahdollistaa ketterän etenemisen.  

Oikeat välineet vauhdittavat matkaa 

Käyttötarkoitusta palvelevat välineet tekevät matkanteosta mielekästä – sekä hiihdossa että muutostyöskentelyssä. Perhepirkko on kehitetty muutostyöskentelyn välineeksi, ketterästi ja tapauskohtaisesti käytettäväksi. Perhepirkkoon perehtyneet työntekijät kertovat paremmasta työskentelysuhteesta, oivalluksista ja onnistumista menetelmien äärellä sekä syventyneistä keskusteluista. Asioita, joita eittämättä tarvitaan, kun tavoitellaan pysyvämpiä muutoksia lasten ja perheiden elämässä. 

Asiakastietojärjestelmä on työntekijän apuri hallinnollisjuridiseen prosessiin.

Perhepirkko on puolestaan kehitetty avuksi muutostyöskentelyyn.

Molempia tarvitaan. Vaikka lastensuojelutyössä on toimittava lakien ja asetusten puitteissa, on hyvä muistaa, että lait eivät säätele työskentelytyyliä eivätkä määrittele käytettäviä orientaatiota. 

Kohtaaminen mahdollistaa muutoksen 

Perhepirkko ohjaa suhdeperustaiseen ja systeemiseen orientaatioon. Vakavat lastensuojelun epäonnistumiset osoittavat, että eniten suojelua tarvitsevia lapsia ja vanhemmuuteensa tukea tarvitsevia perheitä ei pystytä auttamaan yksinomaan viranomaisotteella. 

Huolellinen riskien arviointi ja sen pohjalta suunnattu muutostyöskentely vaativat kohtaavampaa, suhteen varassa tapahtuvaa työskentelyä. Lainsäädännön ja palvelujärjestelmän tuntemus ovat vasta ammatillisen työn perusinstrumentteja, joiden päälle tulee rakentaa taitavaa asiakkaan kohtaamista ja muutostyöskentelyä.  

Muutostyöskentely ei toteudu ohjailemalla asiakasta työpöydän takaa palvelutehtäviä valikoiden, toimenpiteitä suunnitellen ja kirjauksia tehden vaan asiakkaita aidosti kohtaamalla.  

Nuoret rohkaistuvat puhumaan 

Olemme kehittäneet Perhepirkon tukemaan muutostyöskentelyä tarjoamalla digitaaliset välineet työntekijän ja asiakkaan yhteiseen käyttöön varmistamaan dialogia, asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta.

Perhepirkon äärellä on saatu lupaavia näyttöjä muun muassa ulkopuolelta tarkastelusta ja visualisoinnista.

”Puhumattomat nuoret” tuottavatkin yllättäen omaa elämänjanaansa ja kertovat suhdeverkostostaan digitaalisen työvälineen äärellä tilanteissa, joissa työntekijä on ollut jo vähällä luovuttaa, kun perinteinen kohtaaminen puheen varassa on vaikuttanut ylitsepääsemättömän vaikealta.   

Silti hallinnollisjuridinen työote vaikuttaa edelleen valtaavan työajan. Miten sen lomassa onnistuttaisiin luovimaan uudella otteella? Perinteisen työorientaation ylivoimaa kuvaa kuulemamme sosiaalityöntekijöiden kommentit, joissa suhdeverkoston, aikajanan ja auttamiskartan tuella työskentely koettaisiin hyvin palkitsevana, mutta ne nähdään pikemminkin sosiaaliohjaajien, perhetyöntekijöiden tai lastensuojelulaitosten omaohjaajien työvälineiksi. Sosiaalityöntekijänkin perustehtävää on keinojen löytäminen asiakkaan todelliseen kohtaamiseen sen sijaan, että kohtaaminen nähdään liian erillisenä tai jopa ylimääräisenä tehtävänä, jonka voi ulkoistaa muille ammattilaisille.   

Jos tarvitset tukea ja rohkaisua tyylin vaihtamiseen, ota meihin yhteyttä. Kerromme, kuinka voit maastoa myötäillen siirtyä luistelubaanalle ja sivakoida yhdessä asiakkaasi kanssa ketterälle muutosmatkalle.