Perhepirkko-2.jpg

Perhepirkko on systeemisen lastensuojelun digituki

Systeemisen, suhdeperustaisen toimintamallin tueksi Integritas on kehittänyt Perhepirkko-ohjelmistopalvelun, joka pitää sisällään digitaaliset, systeemiset asiakastyön välineet.  

Systeeminen lastensuojelu on tietyllä tiimirakenteella organisoitu, menetelmälliseen viitekehykseen nojaava työskentelytapa lastensuojeluun. Se on saanut viime vuosina laajalti jalansijaa Suomessa, ja toimintamalli on sovellettavissa laajasti sosiaalityöhön ja ylipäätään psykososiaalisiin palveluihin. 

Perhepirkon työkalut hyötykäyttöön

Perhepirkon työkaluilla systeemisen asiakastyön kuljettaminen kohti tavoitteita on selkeää ja havainnollista. 

Integritas_Ikonit_Viikkokokous_Tyokalu.svg

Viikkokokoustyökalu 
Mahdollistaa tiimin viikkokokousten koordinaation ja ohjaa työntekijöitä ennakolliseen, ydinasioihin keskittyvään valmisteluun yhdessä perheen kanssa. Jäntevöittää työskentelyä ja dokumentointia kokouksessa. 

Integritas_Ikonit_Aikajana.svg

Suhdeverkosto 
Suhdeverkostotyökalu ohjaa hahmottamaan lapsen ja perheen verkostoa. Työvälineen avulla keskustellaan lapsen perheen kanssa perheelle tärkeistä ihmissuhteista. 

Integritas_Ikonit_Suhdeverkosto.svg

Aikajana
Aikajana on perheen kokemustiedon käsittelyn väline ja aikaisempien elämäntapahtumien sekä auttamisyritysten yhteisen tarkastelun väline. 

Integritas_Ikonit_Auttamiskartta.svg

Auttamiskartta
Kartan avulla perheiden kanssa luodaan yhteinen visio hyvästä tulevaisuudesta ja asioista, jotka edistävät tai estävät sitä. 

Perhepirkko tukee systeemistä toimintamallia

Perhepirkko tukee systeemisen ja suhdeperustaisen viitekehyksen toteuttamista. Se on työtä rikastava väline niin kokeneelle konkarille kuin myös tulevaisuuden tekijälle. 

Systeemisen toimintamallin mukainen työskentely rakentuu työntekijöiden ja asiakkaiden välisille arvostaville kohtaamisille. Niistä rakentuva suhde ja luottamus saa parhaimmillaan aikaan tärkeitä, myönteisiä muutoksia asiakkaiden elämässä. 

Asiakkaiden ja heidän läheistensä hyvinvointi on vahvasti sidoksissa ihmissuhteisiin. Myös elämäntarinat sekä kokemukset vaikuttavat arjessa eri tavoin. Lisäksi asiakkaan kanssa tulee luoda yhteinen visio tavoiteltavasta tulevaisuudesta ja sitä edistävistä tai estävistä asioista. Perhepirkko tarjoaa tähän työskentelyyn välineet: aikajanan, suhdeverkoston, auttamiskartan ja viikkokokoustyökalun. 

Perhepirkko on suhdeperustaisen, systeemisen työskentelyn digituki ja yhteistoiminnan väline. 

Perhepirkko ohjaa työskentelemään lastensuojelussa ja sosiaalityössä arvostavalla, lupaa pyytävällä työotteella ja huolehtimaan asiakkaiden osallisuuden toteutumisesta.

Asiakkaan tukena systeemisessä lastensuojelussa

puolensivunkuva_perhepirkko1-800x534.jpg
  • Perhepirkon avulla vahvistetaan hyväksyntää, uteliasta yhdessä oppimista sekä myötätuntoa asiakastyön kohtaamistilanteissa.
  • Asiakkaan ja läheisten osallisuus sekä vaikuttamismahdollisuudet lisääntyvät Perhepirkon äärellä yhdessä luotavan ymmärryksen kautta. 
  • Perhepirkko tukee yhteistä tavoitteenasettelua sekä asiakkaan voimavarojen ja unelmien löytämistä. Yhteisen työskentelyn avulla vahvistetaan asiakkaan omaa muutostyöskentelyä ja konkreettisten auttamistoimenpiteiden toteuttamista.
  • Systeemiseen viitekehykseen kuuluu vahvasti ajatus, että asiakas voi motivoitua muutokseen vain sellaisen tiedon varassa, jonka hän kokee omakseen. Perhepirkon äärellä tapahtuva yhteinen työskentely vahvistaa asiakasta koskevan tiedonmuutoksen avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, mikä tukee positiivista muutosta.  

Systeemisesti toimivan työntekijän ja tiimin työväline

puolensivunkuva_perhepirkko2-800x534.jpg
  • Perhepirkko tukee työskentelyn alussa tutustumista asiakkaaseen ja luottamuksen rakentamista dialogiin asettumisen keinoin. Asiakkaan ja läheisten tilanteen pohtiminen tapahtuu tulevaisuus- ja voimavarakeskeisesti. 
  • Keskeisenä osana Perhepirkon äärellä tapahtuvaa yhteistä työskentelyä on asiakkaalle tärkeiden perhesuhteiden ja laajemman verkoston kartoittaminen. Perhepirkko ohjaa työntekijää juurisyiden etsintään ja syventää asiakastyötä.
  • Perhepirkon tuella tiimin viikkokokoustyöskentely on jäntevää ja reflektiivistä hypoteeseja tehden. Tiimin työskentelyn kirjaaminen konkreettisiksi askeleiksi tapahtuu vaivattomasti Perhepirkolla. Järjestelmä tukee työntekijää myös tehtävien hallinnassa ja suunnittelussa.

Tukena systeemisen lastensuojelun johtamisessa

puolensivunkuva_perhepirkko3-800x534.jpg
  • Perhepirkko auttaa vahvistamaan henkilöstön asiakastyön osaamista, asettamaan asiakastyölle menetelmällisiä vaatimuksia sekä seuraamaan niiden toteutumista. Täten organisaatioon muodostuu yhdenmukaisia toimintatapoja.
  • Perhepirkolla tiimien ulottuville voidaan tuoda uusin ilmiö- ja menetelmätieto asiakastyön tueksi. Lisäksi Perhepirkolla voidaan varmistaa sovittujen kehittämisen painopisteiden käytäntöön vieminen, esimerkiksi jälleenyhdistämistyö, sijoitusten vähentäminen ja monitoimijainen palvelutarpeen arviointi.

Perhepirkko tukena sosiaalityössä

Digitaalisuutta sosiaalityön ehdoilla -video havainnollistaa, miten Perhepirkko ohjaa ja tukee sosiaalityötä.

Usein kysytyt kysymykset

Askarruttaako jokin? Tarkista, löytyykö vastaus alta. Voit ottaa myös yhteyttä meihin!

Onko Perhepirkko integroitu asiakastietojärjestelmään? 

Kyllä. Perhepirkko on integroitavissa jokaiseen Suomessa käytössä olevaan asiakastietojärjestelmään. 

Pakottaako Perhepirkko työntekijän noudattamaan jotakin tiettyä kaavaa asiakastyössä? 

Ei pakota. Perhepirkon tarkoituksena on ohjata työntekijää toimimaan systeemisen toimintamallin mukaisesti, mutta se antaa tilaa ammattilaisen omalle osaamiselle. 

Onko kaikkia Perhepirkon toiminnallisuuksia pakko käyttää jokaisen asiakkaan kanssa? 

Ei ole. Työntekijä voi hyvin oman harkintansa perusteella ja tilanne huomioiden valikoida ne Perhepirkon toiminnallisuudet, jotka parhaiten edistävät asiakastyötä.  

Käytetäänkö Perhepirkkoa yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa? 

Kyllä. Perhepirkko on tarkoitettu nimenomaan yhdessä asiakkaan kanssa käytettäväksi asiakastyön välineeksi.  

Seuraako Perhepirkko asiakkaan matkassa, kun hän siirtyy tuen tasolta toiselle? 

Kyllä seuraa. Jos asiakas siirtyy esimerkiksi lastensuojelun avohuollosta sijaishuoltoon, Perhepirkkoon tehdyt kirjaukset siirtyvät mukana.  

Pääseekö asiakas itse Perhepirkkoon? 

Ei pääse itsenäisesti. Systeemiset välineet on tarkoitettu käytettäväksi dialogissa ammattilaisen kanssa siten, että asiakkaan osallisuus on keskiössä.  

Korvaako Perhepirkko asiakastietojärjestelmän?

Ei korvaa. Perhepirkko on asiakastietojärjestelmää täydentävä menetelmätyökalu.

Voinko käyttää Perhepirkkoa, vaikka en ole vielä käynyt systeemisen työn koulutusta? 

Kyllä voit. Palautteen mukaan Perhepirkko onkin auttanut oivaltamaan systeemisen työn periaatteita osana koulutuksia.  

Voiko Perhepirkon ladata itselleen jostakin? 

Ei valitettavasti voi. Perhepirkosta tehdään aina sopimus palveluntuottajaorganisaation kanssa. 

Mistä voin seurata Perhepirkkoon ja Pirkkoon liittyviä ajankohtaisia asioita? 

Instagramissa voit seurata Perhepirkkoa tästä ja Pirkkoa tästä. Lisäksi voit tilata Perhepirkon uutiskirjeen ja Pirkon uutiskirjeen