Pirkko-4.jpg

PIRKKO® tuo laatua ja vaikuttavuutta soteen 

PIRKKO® on kokonaisvaltainen toiminnanohjausjärjestelmä, joka ohjaa ja optimoi hoito- tai asiakassuunnitelmia resursseja säästäen. Samalla se tuo laatua ja vaikuttavuutta työhön. Pirkko-järjestelmän perimmäisenä tavoitteena on ihmisten tervehtyminen ja hyvinvointi. 

PIRKKO®-järjestelmän hyödyt 

Pirkko_Ikonit_1-800x800.png

Potilas hoidon keskiöön 

PIRKKO®-järjestelmän ansiosta potilas nousee hoidon keskiöön. Hoidon alussa tehtävät kyselyt, potilaan kanssa yhdessä asetetut tavoitteet, ja arkiset tehtävät ovat konkreettisia työkaluja, joiden avulla työntekijä voi työskennellä yhdessä potilaan kanssa. Samalla potilaan hoidon etenemisen seuranta on helppoa ja visuaalista.  

Pirkko_Ikonit_3-800x800.png

Työntekijän tuki 

PIRKKO® antaa työlle raamit ja tukee hoitosuunnitelmassa pysymistä. Se on hoidon suunnittelun työkalu, jonka avulla on mahdollista arvioida, ollaanko potilaan hoidossa menossa oikeaan suuntaan. Järjestelmä jäsentää työtä ja avittaa myös asiakaskuorman hallinnassa. Pirkon ansiosta myös asiakkaiden priorisointi on aiempaa ketterämpää. 

Pirkko_Ikonit_2-800x800.png

Tehokkaampaa johtamista 

PIRKKO® on toiminnanohjausjärjestelmä, joka tukee tiedolla johtamista, ja sen myötä tiedolla hoitamista. PIRKKO® analysoi ja rikastaa jo olemassa olevaa asiakas- ja potilasdataa. Näin mahdollistuvat tilastointi, seuranta ja vertailu – ja toimintojen uudelleenorganisointi sekä muutosjohtaminen. Pirkon ansiosta johtamisesta tulee tehokkaampaa. 

Pirkko_Ikonit_4-800x800.png

Oikein kohdennetut resurssit 

PIRKKO®-järjestelmän ansiosta hoidon ennustettavuus paranee ja hoitojonoja on mahdollista purkaa, sillä käytössä olevat resurssit on aiempaa helpompi kohdentaa oikein ja työkuorma jakaa tasaisemmin. Kohdentaminen voi siis ratkaista sote-alan hoitaja- ja resurssipulan samanaikaisesti. 

PIRKKO® on tehokas työkalu johtamiseen, työn ja kustannusten läpinäkyvyyden lisäämiseen sekä itse ruohonjuuritason työn selkeyttämiseen. 

Miten PIRKKO® toimii?

  1. Ensin selvitetään palvelukäytön pullonkaulat. Siihen tarvitaan vain raakadata potilas- tai asiakastietojärjestelmään tallennetuista käynneistä. 
  2. PIRKKO®-järjestelmän sisäänrakennettu raportointityökalu visualisoi asiakkaan tai asiakasryhmien palvelukäytön helposti hahmotettavaksi kuvaajaksi, jota voi muokata esimerkiksi toimipisteen, työntekijän tai diagnoosin mukaan. Koko henkilöstö hoitajista johtajiin voi käyttää työkalua oman roolinsa mukaisiin tarpeisiin.
  3. Raportista voi päätellä, toteutuuko hoito niin tiiviisti kuin hyvän lopputuloksen kannalta olisi tarkoituksenmukaista. Usein niin ei ole.
  4. PIRKKO®-järjestelmän käyttöönoton yhteydessä hoitotyölle määritellään yhteiset raamit, joiden puitteissa on erinomainen mahdollisuus muutosjohtamiseen. Järjestelmä mahdollistaa ryhtiliikkeen, joka tähtää parempaan hoitotyöhön niin potilaiden kuin työntekijöiden näkökulmasta.  
Puolensivunkuva_interventio-800x534.jpg

Pirkko on CE-merkitty lääkinnällinen laite.

Näin PIRKKO® ratkaisee soten ikuisuus­kysymykset 

puolensivunkuva_tilastot-800x534.jpg

Kun PIRKKO® otetaan käyttöön täydessä laajuudessaan: 

  • käyntimäärät vähenevät jopa 30 % 
  • potilas on toiminnan keskiössä
  • asiakkaiden osallisuus kasvaa
  • tiedonvälitys palvelujen sisällä tiivistyy
  • vaikuttavaksi todettu toiminta tulee osaksi perustyötä.

Usein kysytyt kysymykset

Askarruttaako jokin? Tarkista, löytyykö vastaus alta. Voit ottaa myös yhteyttä meihin!

Onko Pirkko potilastietojärjestelmä? 

Pirkko on toiminnanohjausjärjestelmä, joka toimii potilastietojärjestelmän rinnalla.

Vaatiiko Pirkon käyttö tuplakirjaamista?

Pirkkoon ei kirjata aktiivisesti mitään, sillä kaikki potilaskirjaukset ovat potilastietojärjestelmässä.

Mitä toiminnanohjaus tarkoittaa? 

Toiminnanohjauksen ytimessä on prosessien hallinta ja toiminnan vakiointi.

Mitä hyötyä Pirkosta on arkityössä? 

Prosessihallinta (hoitosuhteet), kyselyt ja kirjaaminen.

Miten Pirkko tukee johtamistyötä? 

Yksilötasolla: Pirkossa on ajankohtainen asiakaslista. Tilastojen ja raporttien avulla työntekijä voi nähdä, millaisiin asiakkuuksiin työ kohdentuu.
Yksikkötasolla: Esihenkilöllä on näkymä yksikön kokonaisuuteen, millaisia asiakkaita on hoidossa yksikössä.

Mistä voin seurata Perhepirkkoon ja Pirkkoon liittyviä ajankohtaisia asioita? 

Instagramissa voit seurata Perhepirkkoa tästä ja Pirkkoa tästä. Lisäksi voit tilata Perhepirkon uutiskirjeen ja Pirkon uutiskirjeen